Hey, gör mig en tjänst och dra upp brallorna



Någonting som jag ofta gör, utan att jag egentligen tänker på  eller mernar, det är att ibland lyssna på främlingars samtal på bussen eller tåget.  Om jag t.ex. hör ett par som pratar på spanska så lyssnar jag för att se om jag förstår eller så har jag bara så fruktansvärt tråkigt och försöker få tiden att gå.
På det sättet så har jag genom att åka t.ex. bussen fått reda på en massa skvaller om människor som jag inte haft en aning om att dem existerat (hur det nu än stavas...), jaa utan att egentligen mena det! Jag kan ju inte liksom stänga av öronen som andra kan, dem fångar upp typ nästan allt. ibland får jag låtsas att jag inte hört vissa saker.
Jag tar inte ens metro längre när jag ska åka komunalt, det e liksom bara sätta sig bekvämt och se obekymrad ut så börjar "grannen" berätta en massa saker. Skit i DN fan, här får du nyheter gratis och du behöver inte anstränga dina ögon för att läsa det.

Men samtidigt så ogillar jag om folk gör så mot mig, sitter och lyssnar på mina konversationer med vänner.
Mest för att dem stirrar så konstigt på än, som om det man berättar aldrig någonsin har hänt dem!
och sen har det ju inte med dem att göra vad vi gjort. vad har dem för nytta av den kunskapen?
"Vad faan e ditt problem?!" brukar jag tänka då, vissa kan vara så himla oförskämda och sitta och glo som en jävla urmjölkad pestsmittad  ko! När jag blir arg så visar jag oftast det genom att göra mig hörd så att folk fattar.
Som när Annmari är väldigt sprallig på bussen och mamma säger till henne att sitta still eftersom idoterna omkring oss stirrar (jaa hon säger "Sluta nu, alla tittar på dig"), då brukar jag svara istället för Annmari.
Jag säger högt och tydligt så att alla, hela jävla bussen kan höra mig.
"Men det är ju för faan inte hennes fel att dem runt oss inte har något bättre för sig".
Och då när man sitter där och är så frustrerad över att alla är så oförskämda så tänker man eller ja jag tänker ju inte på att jag brukar göra precis samma sak mot dem.
Fast jag gör det i och för sig väldigt diskret. På mig ser man inte att jag lyssnar, jag har mitt "pokerface".

Alltså vad hände egentligen med "Behandla andra så som du själv vill bli behandlad"?
Det finns ingen som tänker eller agerar som Jesus! Om folk ger varandra något fint eller behandlar varandra väl så är det bara för att dem väntar sig något bättre som en enorm plasma tv och massa cash för att sitta och glo på den.

Tack och hej
- lagom tjock tjej (a)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0