Igår var det dopparedan...



Jaa idag så är det 25 december, vaknade sent med blodiga tänder och äcklig smak i munnen, hur faan har jag sovit? har inget  minne av nån obehaglig dröm som kan ha orsakat detta...
Har varit ute med hunden idag också, ut i iskylan som får öronen av domna av (heter de så?? :O) och bli röda och nästan falla av, kylan som får pannan att önska att jag hade haft på mig mössa, en sådan kyla som riktigt gör ont!
Och eftersom att det e så kallt så ska det naturligtvist också vara väldigt halt, hunden drog och jag föll med arslet först, eller jaa halva skinkan.ont gjorde det som fan och ont gör det än, tur för mig att det ändast var hunden som såg.
Fast det är ju julafton man ska berätta om, det har ju alla andra gjort så varför inte jag också??

dagen igår började med att vi fixade med maten lite smått och gott, skar det sista och förberedde, flyttade även ut köksbordet in i vardagsrummet och tog in "uteplats-bordet" i vardagsrummet, vi satte även nån slags duk över. mamma har en tendens att allt ska se otroligt snyggt och välgjort ut, det måste vara absolut perfekt, inga skavanker här inte.
klockan 1 satte jag och Annmari oss framför T:ven och tittade på "Trolltyg i tomteskogen", det var ändast jag som skrattade åt repliker som  "de hade ny fyllt 30 år och hade precis slutat med blöja", "men jag är faktiskt 102 år nu!",   "ååh nuu ska jag göra mig vacker" och "var är fjant?!".
efter det så klädde vi upp oss, hade på mig en klänning som jag köpte i gambia för 15 kr, men den var lite si så där i bysten så mamma tvingade mig att ha på mig en svart wannabe scarf runt halsen som kliade som sjutton. klockan 3 kom gästerna så jag kunde inte se kalle anka, bara fram till husvagnssemestern.

det var fullt och livat hemma hos oss den här julen, med mycket prat och otroligt mycket mat! jag åt mig proppmätt på första rundan, då det var den "kalla" maten men lax och sill och sillsallad typ, jag mådde illa efter all lax. sedan direkt på där så skulle den varmare maten komma, jag åt en matsked kålrotslåda och gick sedan undan lite i mitt rum och ringde till tumba och önskade god jul där.

sedan skulle det kollas semesterbilder som någon hade tagit, människan hade varit i frankrike, annmari väntade tålmodigt på julklapparna, allt tog så lång tid, för under maten skulle även "Julevangeliet" läsas, inte för att vi är särskillt troende utan för att det ligger i traditionen i min mammas släkt att läsa den. vi fick ta min konfirmationsbibel, såg inte så snyggt ut att läsa från den men det är ju själva orden som spelar roll antar jag haha.

men sedan kom äntligen julklapparna, jag fick dela ut dem eftersom att annmari tröttnade efter 2 paket, det var väldigt rörigt men jag klarade det, fick julklappar jag med, tyvärr inga kuvert (bara 1) utan lite större. hade ändast önskat mig pengar i jul men aja, man får väl vara tacksam, får önska mig ändast pengar i födelsedagspresent så lär jag väl få liiite mer..men det här var det jag fick:

- min barndomschocklad haha :)        (mamma)


- strumpor   (mammas barndomskompis)



- en caroline af ugglas bok, ska tydligen handla om att hitta sig själv och grejjer, jag självmobbar ju mig själv tydligen så jag behöver ju böcker om sådant..inte enligt mig själv då men man ska väl lita på sin omgivning som får det intrycket av mig              (min ena gammelmoster)



- en ögonskugga som jag tror är typ brun, rakhyvlar haha antagligen för att jag klagar på engångsrakhyvlarna som brukar finnas hemma, en svart glitterkajal penna..får hoppas att den funkar!, jaa och sånt ahahaha!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0